Harley Davidsons en Southern hospitality - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Karlijn Heijst - WaarBenJij.nu Harley Davidsons en Southern hospitality - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Karlijn Heijst - WaarBenJij.nu

Harley Davidsons en Southern hospitality

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

17 Maart 2015 | Verenigde Staten, Atlanta

Bijna twee weekjes ben ik al weer hier…. Raar, hoe de tijd nu voor mijn gevoel al voorbij vliegt! Het heeft heel erg geholpen dat ik vorige week begonnen ben met mijn stage. Dat is toch bekend gebied en het geeft me ook iets te doen de hele dag. Mijn gastvrouw, Dana, brengt me elke dag heen en weer. Het is drie kwartier tot een uur rijden naar mijn stage, omdat we dwars door de ochtendspits heen moeten. Tja, die ochtendspits…. de eerste paar dagen zat ik me vooral af te vragen waarom al die mensen dat zichzelf elke ochtend toch aandoen! In mijn vorige blog had ik al gezegd: tot 12 rijbanen aan elke kant helemaal vol. Er wonen meer dan 5,5 miljoen mensen verspreid over de ‘Atlanta metro area’, waarvan een heel groot deel de stad in moet om te werken. En dat is dus te merken! Toch geniet ik elke ochtend wel van het ritje – hoe de skyline opdoemt in de verte tegen een strakblauwe lucht.

Mijn mening over het ‘Downtown’ gebied, waar ik stage loop, heb ik gelukkig ook kunnen bijstellen. Het is behoorlijk anders dan wat ik gewend ben, maar het gebied wat ik heb gezien is met alle Georgia State studenten heel herkenbaar (op de een of andere manier zien studenten er hier toch wel hetzelfde uit). En als je een beetje verder kijkt dan je neus lang is, kan het ook gezellig zijn! En ik ben nog elke dag onder de indruk van de immens hoge gebouwen.

De grote hobby van de mensen bij wie ik verblijf is rondrijden op hun Harley Davidsons en ik heb me de eerste zondag meteen laten verleiden tot een ritje achterop (waarvan ik nooit had gedacht dat ik dat zou doen, haha!). Wát een ervaring was dat! We zijn richting het zuiden gereden, over wat kleinere ‘highways’ (denk: autowegen) en door dorpen die me wel een beetje deden denken aan Western films (ook al heb ik die volgens mij nooit een gezien). Ik ben helaas vergeten foto’s te maken, maar die volgen een andere keer, beloofd. Wat ook opviel, was dat er veel kerken zijn hier, veel mensen zijn gelovig, zo ook mijn gastgezin. Ik ben dan ook al twee keer met hun mee geweest naar de kerk op zondag. Ze zijn lid van een ‘non-dominational’ kerk, dus zonder officiële naam (zoals katholiek of protestant). Naast de preek van hun priester, wordt de muziek verzorgt door een heuse band. Toch best interessant om mee te maken! De andere mensen daar zijn allemaal heel aardig en open en willen mij graag leren kennen. Ik moet mijn oer-Hollandse naam altijd ten minste 5 keer herhalen, omdat ze ‘m goed willen uitspreken (dat lukt met die ‘ij’ natuurlijk nooit…. maar dat laat ik voor het gemak maar even achterwege, Karlain it is). Iedereen is hier trouwens heel aardig en gastvrij, de welbekende ‘Southern Hospitality’, compleet met knuffels (en zoals de meeste van jullie weten ben ik niet zo’n knuffelbeer…. maar ik begin me al minder awkward te voelen). Het verbaasd me wel hoe weinig ze van Nederland weten! In mijn naïviteit dacht ik natuurlijk dat iedereen hier Nederland wel zou kennen. Maar het blijkt dat Amsterdam nog bekender is dan de connectie als hoofdstad met Nederland… en dat de meeste mensen totaal (echt totaaaal) geen idee hebben waar het nu eigenlijk ligt in Europa. Ik heb ook een paar ongelovige blikken gekregen toe ik vertelde dat wij Dutch spreken. Iets anders wat ik behoorlijk grappig vond: veel mensen die ik hier heb ontmoet zijn in de veronderstelling dat iedereen in Europa aan de linkerkant van de weg rijdt! Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ze van de Europa toch het meeste van Engeland weten…..

Het wordt toch een beetje een random blog, maar ik moet het even over het eten hier hebben….. food is everywhere! En er is veeeeel eten en mensen eten veel! Ik ben nog niet zo veel in de verleiding gekomen, omdat mijn gastvrouw elke avond heerlijk kookt. Maar ik heb toch al moeten geloven aan een ‘Krispy Kreme’ donut (warme donuts zijn blijkbaar toch niet zo mijn ding), pizza en Mexicaans eten als lunch, en een echte Oreo ijstaart (zooooo lekker! :O). Ik had trouwens zelf natuurlijk overheerlijke stroopwafels uitgedeeld, die erg in de smaak vielen. Oh, en een ander opvallend iets: het weer. Vorige week vrijdag bevroor ik in mijn winterjas (vooral ook door de ijskoude wind), maar gisteren was het zoals een warme zomerdag in Nederland (ja, ik ben al verbrand :p).

Ik ben me hier dus onderhand steeds meer thuis aan het voelen en verbaas en verkneukel me de hele tijd over dit vreemde land…… dit is het voor nu, but there’s definitely more to come :)

Good night y’all!

  • 18 Maart 2015 - 07:27

    Gil:

    He Karlain,

    Wat leuk om te lezen! Geniet ervan.

    Kuskess

    Gil

  • 18 Maart 2015 - 07:47

    Anja Hermans:

    Hoi Karlijn, heerlijk om te lezen en heel leuk dat je allemaal nieuwe dingen meemaakt en tegenkomt. En dat die mevrouw jou iedere dag zo'n eind wegbrengt en weer haalt! Fijn zeg! Maar een trein zal er wel niet rijden!
    Groeten van Huub en Anja

  • 18 Maart 2015 - 08:01

    Ad Van Heijst:

    Hey Karlijn

    Mooi verhaal, heel beeldend beschreven, blijf je vooral verbazen en verwonderen en schaf een weegschaal aan of sportschoenen, of allebei!!!!

  • 18 Maart 2015 - 08:22

    Stella:

    Hee Karlain :)
    Ontzettend leuk om te lezen! Blijf je verwonderen en geniet! Want voor je het weet ben je weer in dit kleine landje ;). Goede tip van Ad, schaf sportschoenen aan en je zult ervaren dat er heel veel mogelijkheden voor zijn en wie weet gaan er meer mee sporten.
    Een ritje op een Harley, Tof!!


  • 18 Maart 2015 - 12:37

    Nicolien Van Heijst :

    Hoi weer een leuk verslag.
    Geniet er maar lekker van.
    Veel liefs van Nicolien
    Gym

  • 18 Maart 2015 - 12:45

    Ted:

    Na Karlijn,

    Leuke berichtjes, je zit al helemaal in het Amerikaanse leven. En dat is erg anders inderdaad met auto, kerk, en veel voer als ankerpunten. Een "commute" van een uur is heel gewoon en openbaar vervoer buiten het centrum stelt weinig voor.
    Geniet er van en kijk als je terug gaat op het vliegveld eens welke bewakingscamera's er hangen, dat zijn hele goeie!

    Ted

  • 18 Maart 2015 - 13:39

    Joke:

    Lieve Karlijn,
    Super zeg achter op een Harley Davidson,en de Kerk wauw zeg je komt als herboren terug!!!!
    En wat een enorme gastvrijheid om jou iedere dag zover weg te brengen(voor Nederlandse begrippen dan) Fijn om te horen dat je je al wat thuis begint te voelen,hier is ook zo ongeveer de lente begonnen.Dikke knuffel Joke

  • 18 Maart 2015 - 19:23

    Oma Ejn Opa:

    Hallo Karlijn, Wat een leuk verslag, we hebben er van genoten. Blijf vooral veel vertellen over je ervaringen, dat vinden wij heel fijn. Doe veel groeten aan de lieve mensen waarbij je nu woont. Lie4fs en groetjes van ons O en O

  • 19 Maart 2015 - 07:47

    Melanie Van Heijst:

    Heel Karlijn!
    Er is een schrijf talent aan jou verloren gegaan! Ik heb genoten van jouw verhaal, en kan me helemaal voorstellen dat de tijd zo vliegt wanneer je zoveel nieuwe indrukken opdoet iedere dag!
    Blijf genieten blijf jezelf verbazen, en blijf vooral ook schrijven! Liefs!

  • 20 Maart 2015 - 11:10

    Mieke Reijnen:

    Lieve Karlijn,
    Veel dank voor je mooie verslagen! Herken veel van mijn eigen tijd....lang geleden!!!
    Ik geniet er van!!!
    Take care...!!!!

    Lieve groetjes..Mieke!

  • 23 Maart 2015 - 11:46

    Michaele:

    Hoi Karlijn

    Dankjewel voor je verslagen heel leuk om te lezen!

    Groeten van ons uit Bakel

  • 23 Maart 2015 - 15:18

    Tadinha:

    Lieve Karlijn,

    Wat leuk om te zien dat het langzamerhand toch begint te wennen allemaal! laat je lekker verbazen en geniet van die momenten! alles went, en voor je het weet wil je niet eens meer terug naar Nederland. ik spreek je snel!

    liefs

  • 27 Maart 2015 - 14:03

    Antonet & Wolfgang:

    Hoi Karlijn,

    te gek zeg achter op de motor! Ik herinner me nog heel goed hoe die kick bij mij was.
    Ik stel voor dat je de volgende kick haalt bij een lekkere galop...ja te paard....
    Verder zijn wij ook voor een weegschaal en veel sport!!!!
    Dikke zoenen, Antonet & Wolfgang

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Ik ben voor 5 maanden in de VS voor mijn bachelorstage Biomedische Wetenschappen, waar ik een maandje reizen achteraan plak. Naast mijn stage aan Georgia State University hoop ik zoveel mogelijk van de omgeving en Amerikaanse cultuur te zien!

Actief sinds 06 Maart 2015
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 7121

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 08 Augustus 2015

Atlanta

Landen bezocht: