Spring Break, drukte en auto's - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Karlijn Heijst - WaarBenJij.nu Spring Break, drukte en auto's - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Karlijn Heijst - WaarBenJij.nu

Spring Break, drukte en auto's

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

28 Maart 2015 | Verenigde Staten, Atlanta

Spring Break, daar hebben de meeste van jullie denk ik wel eens van gehoord. En voor degenen die nu denken ‘uhm…. nee, wat?’: Spring Break is de voorjaarsvakantie hier (hence the name). Het is een week ergens in het voorjaar en blijkbaar verschilt het niet zozeer per regio wanneer precies, maar meer per onderwijsinstelling. Voor Georgia State was die vorige week, dus de tweede week dat ik hier was. Wat ik van deze vakantie wist, was dat er dan veel feesten zijn (vooral van studenten of course). Nu heb ik daar eigenlijk niet zo veel van gemerkt, waarschijnlijk vooral omdat ik niet wist waar ik moest zijn, haha. Wat ik wel heb gemerkt, is dat iedereen de stad uit gaat, volgens Dana (mijn gastvrouw) vooral naar Florida (daar is het weer betrouwbaarder in deze tijd van het jaar). De snelweg richting het zuiden was dan ook bommetje vol de vrijdag voor Spring Break, de hele middag tot in de avond. En het stadscentrum (= downtown) was leeg vorige week, super leeg. Niet alleen de studenten waren verdwenen, maar ook veel zakenmensen die je normaal ziet rondlopen. Echt super raar was dat, er was gewoon bijna niemand op straat. Ik was dus wel blij dat afgelopen week de colleges weer begonnen, want daardoor leefde het downtown weer! Op momenten dat ik mijn eenzame kamertje zonder ramen verliet om even mijn benen te strekken, bevond ik me al snel in een stroom studenten en zakenmensen. Ook in de universiteitsgebouwen zelf (ja, ik weet inmiddels een shortcut dwars door de gebouwen heen naar de Starbucks) was het een drukte van jewelste. Georgia State University telt trouwens meer dan 30.000 studenten (ter vergelijking, Nijmegen heeft er bijvoorbeeld 18.000), en de campus is verspreid over Downtown Atlanta. Ik zit in de ‘Urban Life Building’ in het midden van de campus. Ik vind het super leuk om te zien dat je ook hier studenten zo uit de mensenmassa kan pikken. Alhoewel, je ziet hier wel meer sweatpants en rugzakken…..

De Spring Break feestjes heb ik dus helaas moeten missen, maar ik ben vorig weekend wel naar een country club geweest. Ja, zo een met een dansvloer waar een hele groep mensen staat te linedancen. En dat doen ze op alle muziek die gedraaid wordt! Ik heb me er natuurlijk ook aan gewaagd….tja, wat moet ik daarvan zeggen, haha. De wobble was leuk!
Behalve de countryclub was ik vorig weekend ook naar een cool optreden geweest van ‘Stomp’ (google maar, als je wil ;)). Het was in Augusta, een stadje op de grens met South Carolina. Blijkbaar is het best een mooi stadje en ook de weg ernaartoe zou mooie uitzichten moeten geven. Maar helaas regende het zo hard dat je geen steek zag, en dat we vanuit de auto meteen het theater in zijn gesprint. Die regen, oh my god, ik als Nederlander was onder de indruk! Het was 2,5 uur rijden en vanaf dat we vertrokken totdat ik weer thuis was is het niet droog geweest.

Het weer is deze week verder weer best wisselvallig geweest, maar wel droog en met veel zon. In het begin van de week was het super warm (25 graden, en volgens mij is die zon hier echt warmer dan bij ons). Ik ga sinds deze week met de bus naar stage, en ik heb moeten ervaren dat dat zonder airco dan niet te houden is! Maar vannacht gaat het bijvoorbeeld weer een beetje vriezen….. Deze rare voorjaarsperiode zou echter snel voorbij moeten zijn. Daarna wordt het echt heet!

Ik heb wel gemerkt dat dit land echt helemaal ingesteld is op auto’s. De meeste mensen rijden dan ook auto zoals wij fietsen – heel handig en relaxed en niet per sé altijd volgens de regels. En het is heel normaal om overal de auto voor te pakken – je kunt ook niet anders (ik spot heel af en toe fietsers, maar dat is vooral in de stad). Als ergens winkels zijn, is er ook een mega parkeerplaats. En behalve de Mac hebben alle fastfoodrestaurants (en de drogisterij) een ‘drive-thru’. Maar goed, ik heb dus geen auto…. Dat is een beetje moeilijk als je in de suburbs woont, zoals ik nu doe. Daarom zal ik over twee weken naar een andere kamer verhuizen, in de wijk Decatur, 10 minuutjes lopen van de metro. Blijkbaar is dat een heel leuk deel van de stad om te wonen…. Ik zal het zien, daarover later dus meer! Het scheelt in ieder geval een hoop reistijd naar mijn stage en ik krijg wat bewegingsvrijheid om zelf dingen te ondernemen en ontdekken.

Ik krijg hier heel vaak de vraag wat nu de duidelijkste verschillen zijn tussen de VS en Nederland, maar dat vind ik zo moeilijk om uit te leggen! Alles is anders, eigenlijk. Daar verbaasde ik me zelf ook wel over! De afstanden zijn misschien het grootste verschil, in Nederland is alles veel dichter bij elkaar. Je kunt bij ons overal zo op de fiets naar toe, en het is niet zo vanzelfsprekend om naar een optreden aan de andere kant van het land te gaan (wat vergelijkbaar is met van hier tot Augusta). Verder is alles hier uitgespreid als je een beetje van het centrum weg gaat. Er is veel ruimte en daar wordt gebruik van gemaakt! Er zijn veel winkels en die hebben bijna altijd alleen een begane grond. Hetzelfde geldt voor scholen en allerlei andere gebouwen. Waarschijnlijk kan ik het verschil over een tijdje beter uitleggen. Oh, ik heb nog wel een grappig voorbeeld. Ik wist dat onze manier van feliciteren (met 3 zoenen) redelijk uniek is, maar het is toch wel moeilijk om je te realiseren dat ze dat hier gewoon helemaal niet kennen. Ik feliciteerde dus een meisje op stage met haar verjaardag en besloot het na handjes schudden toch maar ook op de Nederlandse manier te doen. En het was zoooo awkward…. Want ze wist natuurlijk niet wat ze moest doen en zoende niet terug!

Oké, dat was het weer voor vandaag! You’ll hear from me again soon :)

Ps. Mensen struikelen hier nog steeds over mijn naam, telkens als ik me voorstel krijg ik eerst verwarde/verbaasde blikken (I’m sorry, what?). Al helemaal aan de telefoon blijft het altijd even stil nadat ik mijn naam zeg. En ik vergeet de hele tijd dat ze de ‘ij’ hier niet kennen, dus als ik mijn naam opschrijf moet ik erbij zeggen dat de puntjes op die ‘y’ horen en dat het eigenlijk een ‘i’ en een ‘j’ zijn.
Pps. Onder de foto's een paar skylines, wat eten en de fakkel van de Olympische Spelen die hier in 1996 werden gehouden.
Ppps. FYI doordat zomertijd bij jullie nu ook ingaat zal het tijdsverschil weer 6 uur zijn (vroeger bij mij).

  • 29 Maart 2015 - 09:06

    Antonet & Wolfgang:

    Hello Karlijn, good morning, it's summertine! Nu dus hier 09:00 am.
    Leuk dat je kunt verhuizen. Ik ga later je nieuwe wijk eens op de kaart opzoeken en Stomp googelen.
    Have a good time! Later meer per mail.
    Liefs Antonet & Wolfgang

  • 29 Maart 2015 - 15:46

    Tineke En Bas V. Heijst.:

    Wat een schitterend verhaal. We zien het voor ons. nog veel succes O en O

  • 29 Maart 2015 - 19:53

    Joke Hagemeijer:

    Lieve Karlijn, Alweer veel beleefd in korte tijd mooi verhaal meisje ik kijk uit naar je volgende avonturen Liefs Joke

  • 29 Maart 2015 - 23:28

    Leonie:

    Lieve Karlijn
    Wat leuk on te lezen wat je allemaal mee maakt. Ik voel me zo door jou meegenomen alsof ik op jouw schouder een mede reiziger ben. Fijn voor je dat je dichter bij alles komt te wonen. Mooi dat je eerst een aantal weken hebt kunnen verkennen. Tot gauw en succes met alle ervaringen :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Ik ben voor 5 maanden in de VS voor mijn bachelorstage Biomedische Wetenschappen, waar ik een maandje reizen achteraan plak. Naast mijn stage aan Georgia State University hoop ik zoveel mogelijk van de omgeving en Amerikaanse cultuur te zien!

Actief sinds 06 Maart 2015
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 7130

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 08 Augustus 2015

Atlanta

Landen bezocht: